Innhold
Innledning
Den norske vendepunktsdatabasem inneholder over 400 nøyaktig
definerte vendepunkter fra Trondheim og sørover.
NAK, S/NLF har intet ansvar
for skader eller inntektstap som måtte følge av å bruke dataene, f.eks.
i navigasjonssystemer og strekkflyging.
Databasen ble revidert og oppdatert i
henhold til IGCs anbefalinger før
2007-sesongen. Dette
notatet gir deg
nyttig informasjon og konvensjoner brukt i vendepunktslista.
Basen er etablert og vedlikehold ved hjelp av ArcGIS software,
og med bakgrunnskart i form av flyfoto (Norge i Bilder). Alle
vendepunktene er klikket inn på kartet, slik at skrivefeil
på koordinater unngåes. Vendepunktene lagres i
shape-filer og overføres til en mysql-base, hvor man kan
få innsyn i basen og laste ned filer via et web-interface.
Endringer fra
tidligere vendepunktslister
Den viktigste endringene i basen i forhold tildligere
endringer er at vendepunktene har fått tildelt nye, entydige, 6-tegns
navn (code). I tillegg
er
vendepunktene flyttet slik at de blir liggende på de punktene de
beskriver. Merk
at, siden alle vendepunktene er klikket inn på kartet på
nytt, så vil koordinatene avvike noe fra tidligere utgaver av
vendepunktslista. Noen av vendepunktene i den gamle lista
hadde også grove feil i koordinatene, og ble flyttet mer enn
4km. Merk deg dette hvis du er vant til at noen vendepunktene
ligger på et bestemt punkt i terrenget.
Noen vendepunkter er lagt til for å fylle
'hull', mens
andre har blitt slettet eller omorganinsert der punktene har
ligget tett.
De gamle vendepunktsnummerne er bevart unntatt på
vestlandet. Her er
punktene omnummereret slik at de matcher Os AK's vendepunktskatalog.
Så
utelandingspunkt nr 23 vil ha vendepunktsnummer 523. Sør
for
Sognefjorden har utelandingspunkter nummer 501-569. Mens andre punkter
har nummer 570-599. Nord for Sognefjorden har punketene nr
600-699.
Organisering av
Databasen
Databasen ligger i en mysql database på en linux web server,
og er
gjort tilgjengelig for innsyn og nedlasting via en eget
web-interface. Databasen er designet på grunnlag av IGCs' anbefalinger,
(skjønt disse ikke
lenger er tilgjengelige på IGC-sidene, så en
kopi er tilgjengelig her).
Det finnes også en databasespesifikasjon på engelsk her.
Her er en oppsumering av de viktigste feltene i databasen.
code
|
Dette er den offisielle
6-tegns vendepunktsidentifikator, som er
unik for hvert vendepunkt i Norge. Dette er navnet på vendepunktet som
du vil få opp i vendepunktsfila som du laster ned, og det er
tilstrekkelig at du oppgir denne i deklarasjoner. De tre første
bokstavene i koden er alltid den samme som vendepunktstittelen, så blir
det enklere å finne frem når du sitter i cockpit. Koden er alltid
med
store bokstaver, og følgende overstettelse gjelder når det gjelder ÆØÅ:
Det er imidlertid et unntak: "Våle krk" har
fått koden
"VAALE", for å forebygge sammenblanding med "VALLE" (Valle
krk).
Objekttypebeskrivelser (bru, krk ol). er ikke tatt med i
koden.
|
title
|
Dette er det fulle
vendepunktsnavnet. Den er
gitt med æøå og med store og
små bokstaver (eks. Åsnes krk).
For
mange punkter, er også typebeskrivelse tatt med i tittelen;
disse er
gjerne forkortet:
Åsnes krk
|
kirke
|
Starmoen flpl
|
flyplass
|
Gol st
|
jernbansetasjon
|
Høyegga dam
|
dam / demining
|
utel.
|
utelandingspunkt
|
For bruer, er "bru" ikke brukt i tittelen, med mindre
tittelen
er det reelle navnet på brua. Ellers er navnet tatt fra
området/stedet der brua ligger.
Du kan søke på vendepunktstittelen
på de fleste kartservere på
Web (f.eks. Norgesglasset).
|
lat/lon
|
Lengde og breddegrad ar
gitt på følgende format: "DDD MM.mmmX". Se nedenfor for mer
informasjon om vendepunktsplassering.
|
exact
|
Angir, på engelsk, den eksakte posisjonen til
vendepunktet, dvs. hva slags type objekt den ligger på. F.eks.
"church", "bridge", "dam" ol.
|
type
|
En tekststreng med ulike
bokstaver, der bokstavene har ulike meninger
T - vendepunkt
F - målpunkt
S - startpunkt
A - flyplass med hardt dekke
G - flyplass med gressdekke
L - vendepunktet er landbart (ikke brukt med A eller G).
# - advarsel
Se nedenfor for mer onformasjon om vendepunktstypen.
|
alt
|
Angir høyden over havet,
men enhet, til vendepunktet. Eks "123M". Høyder er gitt i henhold
til norsk
høydedatum (Norsk Null 1954). Nyaktigheten bør være er
innenfor 20m,
unntatt for hellende jorder.
|
findability
|
Angir hvor 'synlig' vendepunktet er, A er lett synlig og
ned til E som krever lokal kunnskap for å finne objektet. N angir
at punktet ikke har noen synlig representasjon på bakken.
De fleste vendepunktene er godt synlige og er
klassifisert som
"A" eller "B". Noen ganger er jorder vanskelig å
identifisere
blant mange andre jorder, så de har synlighet "C".
Noen få
punkter har ikke representasjon på bakken og har synlighet
"N".
|
Metapunkt -
Versjonsnummer
Når du laster ned vendepunkter, kan du velge å ha med et ekstra metapunkt. Dette vendepunktet
vil ha koordinat som det valgte hjemmepunktet, ligge sist i
vendepunktslista, og har som kode, en streng på følgende form "NOYMD", der "YMD" representerer datoen til det
sist oppdaterte vendepunktet i lista, og må tolkes på følgende måte:
Y
|
er det siste tallet i
årstallet, og går rundt hvert tiende år.
|
M
|
er måneden, der 1=januar,
2=februar, ... 9= september, A=oktober, B=november, og C=desember
|
D
|
er dato, der A=10, B=11,
..., U=31.
|
Poenget med metapunktet er at du enkelt skal kunne sjekke om
du har den siste versjonen av vendepunktslista installert i din GPS.
Nedlasting av
vendepunkter
Du kan enten laste ned en predefinert vendepunktsliste, eller
du kan laste ned et vilkårlig set basert på geografisk avgrensninger
(minimum og maximum lengde- og breddegrad)
Web-interfacet tilbyr en bredt spekter av filformater.
Imidlertid, har vi ikke tilgang på spesifikasjoner på alle formater,
eller hatt muligheten til å teste alle formatene. Spesielt gjelder
dette binære formater som er vanskelig å dekode.
Har du problemer med et filformat, ikke nøl med å kontakte
ansvarlig på dette skjemaet.
Plassering av
vendepunkter
Hvis du vil sjekke terrenget inn mot et vendepunkt, kan
følgende være nyttig å vite:
- Vendepunkter på flyplasser er plassert
på rullebanen, foran
taxevei, terminalbyggning, hangar eller annen hovedbygning.
- Jernbanestasjoner er plassert på jernbanelinjen
forran
stasjonsbygningen.
- Bruer og dammer er plasser midt på.
- Innsjøer er plassert i
nord/sør/øst/vest-enden av vannet,
evt, ved elveos eller elveutløp.
- Kirker og hoteller er plassert midt i bygningen, mens
garder er plassert midt på gårdstunet.
- (Utelandings)jorder er plasser midt på jordet.
Vendepunktstyper
Merk følgende når det gjelder vendepunktstyper.
- Startpunkter har type "S" og bare "S".
- Målpunkter har type "F" og bare "F".
- Flyplasser med hardt dekke har type "A", mens gressbaner
har
type "G".
- På Vestlandet er det tynt med
utelandingsmligheter. I dette
området er vendepunktene gitt type "TL" dersom de ligger
på, eller i
nærheten av landbare jorder. Merk derfor at vendepunkter
som bare har
type "T" i dette området derfor ikke ligger nært landbare
jorder.
- Ingen punkter er definert som hjemmepunkt "H". Denne
velger du
ved neslasting.
|