
Fra og med 2014 har vendepunktesdatabasen blitt utvidet
med over 225 utelandingspunkter. Disse punktne har for det
meste type "L" i databasen, men i områder der det
ikke er vendepunkter fra før, har punktene
fått typen "TL".
Merk: De rene L-punktene
skal ikke brukes som vendepunkter i konkurranser.
Du kan, selvfølgelig, bruke dem som vendepunkter
hvis du ønsker å deklare en oppgave for
å fly for merker eller rekorder.
Du kan velge å inkludere disse punktene ved å
krysse av for "Outladning fields" under nedlastingen av
punktene.
Utelandingspunktene er omhyggelig utvalgt basert på
flybilder fra Norge
i Bilder og detaljerte
kartdata fra Kartverket. Noen av punktene er
inspisert på bakken, men for majoriteten av punktene
er det ikke foretatt verifisering på stedet.
Før du tar i bruk
disse vendepunktene, kan det være lurt å
tenke på at:
- Selv om utelandingspunktene ser kurante ut i
flybilder, kan de være som på bildet over
når du kommer
dit.
- Fly derfor aldri til et uteladningspunkt med marginalt
høydeoverskudd, men ha nok høyde til
å inspisere jordet og eventuelt velge et
alternativ hvis jordet likevel ikke er landbart.
- Vi har ikke lagt inn utelandingspunkter i basen med
mindre det er alternative jorder i rimelig nærhet.
- Det er kraftledninger, lysledninger, grøfter og
gjerder på og i nærheten av flere av
utelandingsjordene og nærligende alternatvier. Du
må altså forsatt studere jordet og
innflygingen nøye fra luften før du
lander.
- Skiller GPS-en din mellom landbare og ikke landbare
veipunkter? Husk at det finnes veipunkter i databasen
som ikke er landbare. Hvis du ønsker å
bruke utelandingspunktene på strekkflyging, men
har ikke en GPS som skiller, kan du laste ned bare
uteladningspunkter fra basen. Du kan da, naturlig
nok, ikke bruke denne listen i konkurranser.
NLF/S vil benytte anledningen for å takke Arne Martin
Guettler, Per Morten Løvsland og Agnar Renolen for
arbeidet med å samle inn og kvalitetssikre disse
punktene.
ANSVAR
Utelandingspunktene er lagt ut med den intensjon at de er
nyttige for deg som pilot, men all bruk av disse er
på eget ansvar. Vi som tilbyr disse punktene
kan ikke holdes ansvarlig for skader på personer
eller matriell som måtte oppstå ved utelaning
på noen av disse jordene eller på andre
jorder.
|